wtorek, 2 lutego 2016

[Rozbudowa sieci tramwajowej] Gdzie wybudować nowy most?

Początek roku, zima, spowolnienie na budowach. Okres idealny na start nowych blogowych serii i to niekoniecznie z aktualnymi zdjęciami "z budowy". W styczniu rozpocząłem serię [Przed i po] gdzie prezentuję porównania terenów na których były inwestycje - przed rozpoczęciem inwestycji i po jej zakończeniu. Dzisiaj zapoczątkowana seria [Rozbudowa sieci tramwajowej] będzie się bezpośrednio łączyła z [Przed i po], przynajmniej na początku.
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że trzeba rozbudowywać sieć tramwajową. Linia nr 2 jeżdżąca okrężną drogą, wypadki szczególnie w okolicy "Klarysek" paraliżujące sporą część miasta, zatłoczone rondo Fordońskie powodujące opóźnienia. O wyższości tramwajów nad autobusami (lub odwrotnie ;)) nie będę wspominał, o tym toczyło się wiele dyskusji. 128 lat temu ruszyły tramwaje w mieście, w PRL-u ich nie zlikwidowano, więc jasne że trzeba sieć rozbudować. W nowej serii postaram się Wam pokazać jak sieć tramwajowa będzie się zmieniać w najbliższych latach, jakie są kolejne plany, a z czasem pokażę Wam plany które jeszcze przez wiele, wiele lat pozostaną w strefie marzeń i/lub "luźnych" pomysłów. O potrzebach komunikacyjnych Bydgoszczy sporo pisze Mikołaj Głuszkowski na swoim blogu Quo vadis Bydgoszcz?, o potrzebie rozbudowy sieci tramwajowej ostatnio napisał w tekście Tramwaje to dobry, ale równocześnie bardzo ryzykowny projekt. Nie ma miejsca na półśrodki.

Wstęp jak zwykle krótki, mam nadzieję że nikogo nie zanudziłem. Przejdźmy do konkretów, na początek...




Nowy most przez Brdę. Gdzie wybudować?
Jedną ze zbliżających się inwestycji tramwajowych w mieście będzie budowa nowego mostu łączącego ulicę Toruńską z Fordońską. Niedawno podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Obecnie trwają analizy w którym miejscu taka przeprawa powinna powstać. Są dwie propozycje:

  • Nowy most tramwajowy + nowy most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (lokalizacja)
  • Nowy most tramwajowy jako przedłużenie zjazdu z "Górnego Tarasu" przy ulicy Perłowej (lokalizacja) + nowy most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego

Jak widać, niezależnie od wyboru miejsca dla nowego mostu tramwajowego, w ramach tej inwestycji powstanie drugi most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Podam moim zdaniem najważniejsze zalety budowy nowej przeprawy tramwajowej:
  • znaczne skrócenie drogi z "Górnego Tarasu" do Fordonu (dzisiaj tramwaj musi się cofać do ronda Toruńskiego i Fordońskiego),
  • odciążenie ronda Fordońskiego i Toruńskiego (znikną tramwaje do Fordonu, inne linie rozkładają się pomiędzy odcinki Perłowa - rondo Toruńskie - rondo Fordońskie i Perłowa - Bałtycka - rondo Fordońskie, co powinno pozwolić na minimalne skrócenie oczekiwania przez tramwaje na zielone światło),
  • w razie awarii/wypadku na odcinku od pętli Bałtycka do ronda Jagiellonów istnieje alternatywa dla linii tramwajowych jadących z Fordonu,

Powyższe punkty są niezależne od lokalizacji. Moim zdaniem jednak lepszą opcją jest nowy most na wysokości ulicy Perłowej:
  • w razie awarii/wypadku na odcinku Perłowa - rondo Toruńskie istnieje alternatywa dla linii tramwajowych jadących z "Górnego Tarasu"
  • większa ilość mostów w różnych lokalizacja = większa ilość przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów (zakładam, że miasto nie popełni więcej błędu jak z Trasą Uniwersytecką - brak chodników i dróg dla rowerów)
  • większa szansa na likwidację działek przy ulicy Toruńskiej - nie jestem przeciwnikiem działek, ale dla mnie (wychowanego na wsi) hodowanie pomidorów przy tak ruchliwej ulicy to żadna przyjemność, a tereny wręcz idealne na zabudowę mieszkaniową...
Więcej plusów lokalizacji "Perłowa" zebrał Przemek na swoim blogu Po Bydgosku. Tak się złożyło, że akurat dzisiaj wypuścił ten tekst: Tramwajowy most przez Brdę - 10 powodów, by oderwać go od dróg.


Mapa z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - źródło: Spinacz, skyscrapercity.com


Kazimierza Wielkiego - obecny most powstał w 2000 roku, co ciekawe skrzyżowania Kazimierza Wielkiego x Fordońska oraz Kazimierza Wielkiego x Toruńska zostały zbudowane tak, żeby po wybudowaniu drugiego mostu nie było trzeba wielkiej przebudowy tych skrzyżowań.



Mniej więcej w tym miejscu będzie kończył się drugi most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego









Doskonale widać jak droga się rozszerza, po wybudowaniu drugiego mostu wystarczy prawą stronę dociągnąć do przeprawy


Dokładnie pomiędzy obecnym mostem, a nowym







Perłowa - nowe tory powstaną w miejscu części ogródków działkowych (od strony Toruńskiej) i częściowo w terenie należącym do salonu Citroen przy Fordońskiej.









Te działki powinny zniknąć w czasie budowy nowego mostu



Mniej więcej w miejscu początku nowego mostu





Po wybudowaniu nowego mostu tramwaje linii 7 nie będą musiały jechać okrężną drogą do Fordonu



W kolejnej części [Rozbudowa sieci tramwajowej] pokażę Wam inwestycję która wystartuje w tym roku - połączenie ronda Kujawskiego z rondem Bernardyńskim.

____
edytowano 28-07-2016
29-07-2016 ruszają konsultacje społeczne, a Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zaprezentował wstępne wizualizacje

7 komentarzy:

  1. Tramwaj tylko Perłowa - Bałtycka! Dodatkowa przeprawa dla pieszych i rowerzystów zmniejszy ogromną odległość między mostami drogowymi i połączy wielkie zbiorowiska mieszkańców, dotąd nieźle izolowanych; zagęści trochę niespotykanie rozwlekłe miasto.

    OdpowiedzUsuń
  2. Do Fodronu jeździ jeden śmieszny i koślawy wagonik kilkanaście razy dziennie. To dla tego dziwactwa którym nikt nie jeździ - 7 - ma powstać most na odludziu przy Kazimierza Wielkiego??? Tramwaj to nie autobus, raz zbudowane tory będą koszmarem na kolejne kilkadziesiąt lat. Trasę autobusów można zmieniać co tydzień, torów nikt już nie rozbierze. Do Fodronu czy jak tam się ta miejscowość nazywa mieszkańcy Bydgoszczy nie jeżdżą bo nie mają po co.

    Most powinien powstać na Perłowej i powinny jeździć przez niego wszystkie linie z Wyżyn. Tramwaj ma zbierać ludzi na całej trasie a nie na dwóch czy trzech pierwszych przystankach i jechać przez krzaki i odludzie. Usuniecie tramwajów z mostu Pomorskiego usprawniłoby też cały ruch samochodowy na obu rondach oraz tramwajowy na wylotówce w stronę Fodronu.
    Skręcające na rondach tramwaje nie tylko blokują relacje samochodów ale także blokują ruch tramwajów jadących na wprost. 4 czy 8 skręcająca na rondzie w prawo stoi przynajmniej pięć minut blokując także pojazdy jadące za nimi na wprost.
    Na torach z Bałtyckiej do Perłowej ruch tramwajowy będzie najbardziej płynny i prawie nie będzie wpływał na ruch samochodów. Tory na Pomorskim powinny pozostać tylko jako awaryjne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sam mieszkam w Fordonie. Bardzo dużo ludzi jeździ z i do Fordon. Tory się przydadzą w tej części miasta dużo ludzi dojeżdża na bydgoski taras do pracy, szkół średnich oraz do rodzin i znajomych a autobusy jeździłyby zapełnione. Dodatkową dobra zmiana było by puszczanie dwuwagonowego tramwaju a nie jednego (w przedziale 6-9 oraz 12-17).

      Usuń
  3. Nie jestem za likwidacją mostu pomorskiego dla tramwajów całkowicie, ale myślę że jedna linia poradziła by sobie aby tam przejeżdżać. Powiedzmy 2 przez BW, 4 i 7 przez nowy most, a 8 przez pomorski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zanim powstanie ten most to będzie już istnieć trasa łącząca rondo Kujawskie z rondem Bernardyńskim. Sporo się zmieni po jej wybudowaniu. Na pewno nie będzie tyle linii jeździć Perłową ;)

      Usuń
  4. Chore jest to że tyle się inwestuje w te tramwaje. O wiele lepszym rozwiązaniem są autobusy i buspasy(ewentualnie). Autobus jest tańszy, łatwiej go wymienić, jak się popsuje to łatwo go usunąc i nie tamuje ruchu całej reszty floty...
    Tragedia, ktokolwiek podjął decyzję o rozbudowie tramwajów w Bydgoszczy skazał to miasto na transportową porażkę...
    Pomijam już że jako całokształt - jakość transportu publicznego w bydgoszczy pozostawia do życzenia. Ceny biletów większe niż w Poznaniu czy Gdańsku a jakość o wiele słabsza... Starsze autobusy, tramwaje to już w ogóle... innowacje typu gniazdo usb w autobusie przemilczę bo to jest zbędny gadżet o którym się myśli jak wszystko inne juz jest ok...
    Należy skupić się na autobusach, nowych liniach(w szczególności do zakładów pracy), poprawie awaryjności i lepszej infrastrukturze drogowej(most bez chodnika to śmiech...)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zanim zacznie się pisać, że coś jest chore to polecam poczytać jak likwidowano tramwaje w USA i dlaczego po 50 latach powoli wracają na swoje miejsce. Chyba, że jest Pan/Pani (fajnie jest pisać jako ktoś anonimowy i krzyczeć, że coś jest chore?) po zajęciach z pewnym profesorem na UTP. Wtedy o ratunek ciężko.

      Usuń