czwartek, 9 listopada 2017

[S5] Obwodnica Bydgoszczy #4

Czy jest druga tak ważna inwestycja dla tysięcy bydgoszczan? Na pewno nie ma droższej obecnie realizowanej w mieście lub tuż obok. Budowa obwodnicy miasta drastycznie zmniejszy ruch w nim, na osi północ - południe (Armii Krajowej, Wyszyńskiego, Jana Pawła II)


Droga ekspresowa S5 ma połączyć autostradę A1 w Nowych Marzach z autostradą A2 w okolicach Poznania. Odcinek w województwie wielkopolskim został oddany do użytku kilka miesięcy temu. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego prace trwają lub wkrótce się rozpoczną. Kilka dni temu (03-11-2017) wydano ostatnie pozwolenie na budowę - odcinek od Tryszczyna (droga krajowa 25) do Białych Błot, który wchodzi w skład obwodnicy Bydgoszczy. Teren budowy drogi ekspresowej został przekazany wykonawcy w ekspresowym tempie (2 dni robocze). Pozwoliło to na ruszenie w teren rzeczoznawców wyceniających nieruchomości, pozwoli to też na pojawienie się pierwszych koparek zapewne jeszcze w tym miesiącu.
Wydanie pozwolenia na budowę wyżej wspomnianego odcinka trwało bardzo długo i prawdopodobnie trwałoby jeszcze dłużej gdyby nie wyłączenie kilkusetmetrowego odcinka drogi krajowej 80 od węzła Pawłówek do granicy Bydgoszczy. Wyłączenie z wydanego pozwolenia nie oznacza, że droga nie powstanie. Będzie realizowane odrębnym postępowaniem ZRID. Konieczność wyłączenia spowodowane jest potrzebą skomunikowania na obszarze zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dróg dojazdowych nr 27 i 29 prowadzących do miejscowości Pawłówek i Osówiec.

W planie jest również przebudowa węzła Bydgoszcz Błonie, które zostało zbudowane jakby droga ekspresowa miała przebiegać przez ulicę Szubińską i Białe Błota, co nigdy nie było rozważane. Obecnie została opracowana koncepcja przebudowy i trwają procedury środowiskowe. Przebudowa węzła zapewne zostanie zrealizowana po zakończeniu budowy obwodnicy, nie są znane dokładne terminy.

Dzisiejszy wpis przedstawia postępy prac na całej obwodnicy. W praktyce jednak dotyczy tylko odcinka nr 3 (Borówno - Maksymilianowo - Tryszczyn), ponieważ tylko tam trwają prace. Dokładny zakres budowy obwodnicy przedstawiony został na poniższych schematach, które zostały przygotowane przez Mirka oraz Darole. Dla wyjaśnienia oznaczeń zastosowanych na mapie: PPiMZ - przejście dla płazów i małych zwierząt, PZ - przejście dla zwierząt, WD - wiadukt, MS - most, TP - przejście dla pieszych. Na pionowym schemacie przygotowanym przez Mirka błędnie opisano oznaczenie obiektów - droga będzie betonowa, nie asfaltowa.
Odcinek nr 3. Autor - Mirek
Odcinek nr 4. Autor - Darole
Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 będzie miała 28,2 km. Powstanie na niej pięć węzłów (Bydgoszcz Północ w okolicy Borówna, Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec w okolicy Tryszczyna, Bydgoszcz Zachód w Pawłówku i Bydgoszcz Miedzyń w Lisim Ogonie). Łączny koszt budowy obu odcinków wyniesie niemal 700 mln złotych. Oba mają termin realizacji 34 miesiące od daty rozpoczęcia tj. 12-10-2015 (do czasu realizacji nie wlicza się okresu od 15 grudnia do 15 marca).

Aby móc lepiej ocenić zaawansowanie prac na każdym odcinku drogi ekspresowej na terenie województwa kujawsko-pomorskiego Tomek przygotował tabelkę. Dla wyjaśnienia: Odcinek 1: Nowe Marzy - Dworzysko (Świecie), odcinek 2: Dworzysko (Świecie) - Aleksandrowo (Borówno), odcinek 3: Aleksandrowo (Borówno) - Tryszczyn (Droga Krajowa 25), odcinek 4:  Tryszczyn (Droga Krajowa 25) - Białe Błota, odcinek 5: Białe Błota - Szubin, odcinek 6: Szubin - Jaroszewo (Żnin), odcinek 7: Jaroszewo (Żnin - granica województwa). Koniecznie dajcie znać jak Wam się podoba pomysł tworzenia tabelki i co byście w niej zmienili.
Autor - Tomek
W ostatnich tygodniach pojawiły się na blogu dwie inne relacji z budowy S5 w województwie dotyczyły odcinka Białe Błota - Szubin (klik) oraz obwodnicy Żnina (klik)

Poniżej umieszczona została mapa z dokładną lokalizacją zrobionych zdjęć. Numery na mapie odpowiadają numerom na zdjęciach (lewy dolny róg).

Okolice węzła Bydgoszcz Północ (Borówno)
Lewo - Bydgoszcz/Poznań, prawo - Gdańska
Widok w stronę Bydgoszczy/Poznania









Widok w stronę Gdańska

Okolice wsi Żołędowo


Widok w stronę Poznania

Widok w stronę Gdańska

Widok w stronę Poznania



Okolice węzła Maksymilianowo
Okolice linii kolejowej 131 (Bydgoszcz - Tczew - Gdańska) oraz 201 (Bydgoszcz - Kościerzyna - Gdynia). Widok w stronę Gdańska, w prawo - Bydgoszcz


Widok w stronę Poznania











Pierwsze elementy węzła Maksymilianowo

Widok w stronę Poznania

Widok w stronę Gdańska


Widok w stronę Poznania


Widok w stronę Gdańska

Widok w stronę Poznania


Widok w stronę Gdańska


Widok w stronę Poznania






Widok w stronę Gdańska



Widok w stronę Poznania


Parking leśny we wsi Bożenkowo
Widok w stronę Gdańska

Widok w stronę Poznania

Teren pomiędzy drogą wojewódzką 244 w okolicy wsi Bożenkowo, a Brdą
Widok w stronę Gdańska


Prawo - Gdańsk, lewo - Poznań, prosto - Samociążek/Koronowo, do tyłu - Bydgoszcz

Widok w stronę Poznania



Widok w stronę Gdańska


Widok w stronę Poznania




Widok w stronę Gdańska

Widok w stronę Poznania

Widok w stronę Gdańska

Widok w stronę Poznania


Budowa mostu przez Brdę



Okolice węzła Bydgoszcz Opławiec
Widok w stronę Gdańska


Zaplecze budowy. Lewo - Gdańsk, prosto - Bydgoszcz, prawo - Poznań

Widok w stronę Poznania




Widok w stronę Gdańska

16 komentarzy:

  1. Super, że tyle sie dzieje ale.. Zapowiadales kiedys relacje z Platynowego Parku, szkoda że jej brak. Poza tym kiedy Immobile K3? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Platanowego nie Platynowego. Będzie. Miała być w tym tygodniu, ale w poniedziałek był większy ruch na budowie, więc ja z aparatem na dokładkę byłby złym pomysłem. Na pewno w przyszłym tygodniu pojawią się zdjęcia. Immobile K3 zapewne zrobię w tym samym czasie ;)

      Usuń
    2. Podobno drzew na placu kościeleckich nie będą wycinać. Czyli ten skrawek miasta znowu stanie się prowincjonalny zasłaniając widok na nowy biurowiec i kościół. Tak samo zakaz zabudowy przy Brdzie. Czy to miasto będzie się kiedyś rozwijać czy nadal będziemy sypialnią Poznania czy Gdańska? Jaki ma być kierunek rozwoju miasta? Gdzie będą powstawały wysokościowce jeżeli jest takie podejście do inwestorów?

      Usuń
    3. Immobile K3 zostało zaprojektowane jak nikomu nawet przez myśl nie przyszło wycięcie chociaż jednego drzewa. O jakim przeslanianiu i złym podejściu do inwestorów jest mowa?

      Usuń
  2. Z tym drastycznym zmniejszeniem ruchu to bym nie przesadzał. Zakładając dalszy wzrost liczby pojazdów do czasu oddania drogi do użytku, zmiana ta może być prawie niezauważalna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znaczy zakładasz, że w ciągu następnych dwóch lat ruch będzie się znacznie zwiększał w obrębie miasta, a zmniejszał tranzyt? Niezależnie o ile wzrośnie ruch przez najbliższe dwa lata to i tak drastycznie spadnie po skończeniu obwodnicy.
      Chyba, że porównujesz ruch jaki jest obecnie z ruchem za dwa lata. Ale to nie ma sensu. No i nie wzrośnie tak drastycznie, żeby ruch obecnie był niezauważalnie większy niż za 2 lata po oddaniu obwodnicy.

      Usuń
  3. Wzrost ruchu przez dwa lata (o ile w tym terminie skończy się inwestycja) to jedno. Bardziej chodzi mi o to, że dopiero po oddaniu obwodnicy do ruchu okaże się jaki naprawdę jest tranzyt przez Bydgoszcz. Moim zdaniem nie tak znaczący, byśmy to odczuli na bydgoskich drogach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uważam, że tirów przejeżdżających przez Bydgoszcz jest bardzo dużo. Sporo jeździ do trójmiasta z wiadomych powodów. Moim zdaniem brak tirów w tranzycie na bydgoskich ulicach będzie kolosalnie widoczna. Zauważ ile tirów przewija się przez rondo fordońskie, na prawdę spory % wszystkich pojazdów na tym rondzie to tiry, tiry które zajmują miejsca tyle co 5 samochodów osobowych i ruszają 2 razy wolniej. Poprawa będzie na pewno widoczna.

      Usuń
    2. Zakładam, że dla większości tirów Bydgoszcz jest miastem docelowym, niestety.

      Usuń
    3. Znaczy najlepiej nie budować obwodnicy? :)

      Usuń
    4. Obwodnica jest niezbędna jako element całej trasy S5. Nie wiem z czego wnioskujesz,że jestem przeciwny jej budowie. Każda nowa droga generuje dodatkowy ruch - zachęca do korzystania, podobnie jak poszerzenie ulic w mieście. To nie znaczy, że nie należy ich budować. Wręcz przeciwnie. Zachęcam do budowania.

      Usuń
  4. Któryś z wykonawców lub deweloperów, w zamian za długoterminową reklamę na blogu, powinien zasponsorowac Ci drona. Przydałby się.
    Pzdr @XKF

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przydałaby się relacja z drona, byłoby łatwiej zorientować się jak wygląda budowa. Taki filmik z postępami budowy całej s5...

      Usuń
    2. Działam w tej sprawie. Możliwe, że niedługo będę miał dobre informacje. Proponuję obserwować facebooka Bydgoszczy w budowie ;)

      Usuń
  5. A kiedy zacznie się budowa ulicy Grunwaldzkiej do S5 na węźle zachodnim ? Warto porobić parę fotek bo ponad 30 domów zostanie niedługo zburzonych ! Może warto tą inwestycję opisać wraz planami drogi,bo jednak jest ona b.ważna dla Osowej Góry i okolicznych wsi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przyszłym tygodniu ma zostać podpisana umowa na budowę Grunwaldzkiej. Stan przed budową został zaprezentowany tutaj: http://www.bwb.info.pl/2017/01/grunwaldzka-przed-budowa.html

      Usuń